Jumat, 08 April 2011

100 TOKOH PALING BERPANGARUH DI DUNIA (MICHAEL H. HART)

Terdapat ramai tokoh-tokoh yang terkemuka didunia yang mana kebanyakan daripadanya dikenali dan ada juga tidak dikenali oleh kita.Buku karangan Michael H. Hart yang berjudul "100 Tokoh Terpengaruh Di dunia" merupakan salah satu buku yang dicari-cari oleh peminat sejarah dunia.Dalam kajiannya terhadap tokoh-tokoh dunia,beliau mengklasifikasikan Tokoh-tokoh yang paling terpengaruh dan dikenali oleh semua lapisan masyarakat dunia hari ini,dan kesahihan sesebuah sejarah itu dibuktikan dengan beberapa karangan pengkaji sejarah zaman lampau.Dalam buku tersebut beliau meletakkan susunan yang tidak dapat diragui kehebatan seseorang tokoh tersebut..dalam kajiannya beliau mendapati Nabi Muhammmad s.a.w.merupakan tokoh yg paling terpengaruh didunia.dibawah saya listkan beberapa tokoh dan akan disenaraikan kesemua 100 tokoh itu secara berkala.


1. NABI MUHAMMAD (570 M - 632 M)
Jatuhnya pilihan saya kepada Nabi Muhammad dalam urutan pertama daftar Seratus Tokoh yang berpengaruh di dunia mungkin mengejutkan sementara pembaca dan mungkin jadi tanda tanya sebagian yang lain. Tapi saya berpegang pada keyakinan saya, dialah Nabi Muhammad satu-satunya manusia dalam sejarah yang berhasil meraih kejayaan-kejayaan luar biasa baik ditilik dari ukuran agama mahupun ruang lingkup duniawi. Berasal-usul dari keluarga sederhana, Muhammad s.a.w menegakkan dan menyebarkan salah satu dari agama terbesar di dunia, Agama Islam. Dan pada saat yang bersamaan tampil sebagai seorang pemimpin hebat, tulen, dan efektif. Kini empat belas abad sesudah wafatnya, pengaruhnya masih tetap kuat dan mendalam serta berakar.
________________________________________
2. ISAAC NEWTON (1642-1727)

Isaac Newton, ilmuwan paling besar dan paling berpengaruh yang pernah hidup di dunia, lahir di Woolsthrope, England, tepat pada hari Natal tahun 1642, bertepatan tahun kematian Galileo. Seperti halnya Nabi Muhammad, dia lahir sesudah ayahnya meninggal. Di masa kecil dia sudah menunjukkan kecekapan yang nyata di bidang mekanikal dan teramat cekap menggunakan tangannya. Meskipun dilahirkan dengan otak pintar, di sekolah begitu beliau tadak begitu menonjol. Tatkala menginjak akil baligh, ibunya mengeluarkannya dari sekolah dengan harapan anaknya akan menjadi petani yang baik. Untungnya si ibu apabila diketahui, bahawa bakat utamanya tidak terletak di situ. Pada umurnya lapan belas tahun dia meneruskan pengajian di Universiti Cambridge. Di sinilah Newton sepantas kilat menyerap apa yang kemudian terkenal dengan ilmu pengetahuan dan matematik dan dengan cepat pula mula melakukan penyelidikan sendiri. Dalam lingkungan usia dua puluh satu dan dua puluh tujuh tahun dia sudah meletakkan dasar-dasar teori ilmu pengetahuan yang pada gilirannya kemudian mengubah dunia.
________________________________________
3. NABI ISA (6 SM - 30 M)
Pengaruh Nabi Isa terhadap sejarah kemanusiaan begitu jelas dan begitu besar. Rasanya tak banyak orang yang mempersoalkan mengapa Nabi Isa berada di tempat hampir teratas dalam senarai pemimpin dunia. Malahan, mungkin banyak orang bertanya-tanya kenapa Isa a.s. tidak berada di tempat teratas. Akan halnya kekristianan, tidak menjadi masalah. Dalam perjalanan waktu tak syak lagi agama ini sudah peroleh pemeluk lebih besar dari agama lain . Perlu ditegaskan bukanlah perihal pengaruh dari pelbagai agama yang menjadi titik perhitungan , melainkan perkara yang menyangkut pengaruh perseorangan. Tidaklah seperti Agama Islam, Agama Nasrani didirikan bukan oleh seorang melainkan dua -- Isa a.s dan St. Paul -- kerana itu pengakuan jasa-jasa atas perkembangan agama itu harus dibahagikan bersama antara kedua tokoh itu.
________________________________________
4. BUDDHA (563 SM - 483 SM)

Gautama Buddha nama aslinya pangeran Siddhartha pengasas Agama Buddha, salah satu dari agama terbesar di dunia. Putera raja Kapilavastu, timur laut India berhampiran dengan Nepal. Siddhartha sendiri (marga Gautama dari suku Sakya) kononnya lahir di Lumbini yang kini termasuk wilayah negara Nepal.Beliau berkahwin pada umur enam belas tahun dengan sepupu yang sebaya dengannya. Dibesarkan di dalam istana mewah, pangeran Siddhartha tidak selesa dengan hidup serba mewah, dan dirundung rasa tidak puas yang amat. Dari jendela istana yang gemerlapan dia menjenguk ke luar dan dilihat olehnya orang-orang miskin berada di jalan-jalan, makan pagi petang tidak, atau tidak mampu makan sama sekali.Sedangkan yang berharta pun rasa tak puas, waswas gelisah, kecewa dan murung kerana dihantui serba penyakit yang setiap waktu mengheretnya ke liang lahad. Siddhartha berfikir, keadaan ini mesti diubah. Mesti terwujud makna hidup dalam erti kata yang sesungguhnya, dan bukan sekadar kesenangan yang bersifat sementara yang sentiasa dibayangi dengan penderitaan dan kematian.
________________________________________
5. KONG HU-CU (551 SM - 479 SM)


Kong Hu-Cu ialah seorang ahli falsafah besar China,mengasaskan ajaran Confucianisme. dialah orang pertama pengembangkan sistem menyatukan alam fikiran dan kepercayaan orang Cina yang paling mendasar. Falsafahnya mengaitkan moraliti orang perseorangan dan konsepsi suatu pemerintahan tentang cara-cara melayani rakyat dan memerintah meliputi tingkah laku dan teladan.Ada dua nilai yang teramat penting, kata Kong Hu-Cu, iaitu "Yen" dan "Li:" "Yen" sering diterjemahkan dengan kata "Cinta," tapi sebetulnya lebih kena diertikan "keakraban dalam hubungan dengan seseorang." "Li" dilukiskan sebagai gabungan antara tingkah laku, ibadah, adat kebiasaan dan sopan santun.Ajaran ini menitiberatkan kesetiaan kepada sanak keluarga dan penghormatan terhadap orang tua.
________________________________________
6. ST. PAUL (4 M - 64 M)


"Rasul" Paul, sezaman tapi lebih muda sedikit dari Nabi Isa, tak syak lagi penyebar Agama Nasrani yang paling terkemuka. Pengaruhnya dalam teologi Kristian jelas menunjukkan yang paling mantap, paling berjangkau jauh dibanding semua penulis dan pemikir Kristian yang lainnya. Paul, juga terkenal dengan panggilan Saul, dilahirkan di Tarsus, sebuah kota di Cilicia (kini Turki), beberapa tahun sebelum tiba era Kristian. Biarpun seorang warga Romawi, dia lahir sebagai Yahudi, mendalami bahasa Ibrani di masa muda dan memperoleh pendidikan mendalam perihal ke-Yahudian, dia juga belajar perdagangan . Semasa remajanya dia berangkat ke Darussalam bekerja di bawah bimbingan pendeta Gamaliel, seorang guru Yahudi kenamaan. Walaupun Paul dan Isa berada di Darussalam saat itu, tapi amat diragukan keduanya pernah bertemu muka.


7. TSAI LUN (± 105)

Ts'ai Lun besar kemungkinan sebuah nama yang asing kedengaran di cuping telinga pembaca yang menemui bahan membuat kertas. Menimbang betapa penting penemuannya, amatlah menghairankan orang-orang Barat meremehkannya begitu saja. Tidak banyak ensiklopedia besar menyebut tentang dirinya. Ini sungguh keterlaluan. Ditilik dari sudut pentingnya kegunaan kertas amat kesal Ts'ai Lun disebut-sebut akan menimbulkan sangkaan jangan-jangan Ts'ai Lun sebuah bentuk yang tak menentu dan tidak dipercayai ada atau tidaknya. Tetapi, penyelidikan membuktikan dengan mutlak jelas bahwa Ts'ai Lun itu benar-benar ada dan bukan sejenis jin dalam dongeng.


8. JOHANN GUTENBERG (1400-1468)

Lazimnya Johann Gutenberg dianggap pencipta mesin cetak. Apa yang sebetulnya dia lakukan adalah mengembangkan cara pertama penggunaan huruf cetak yang bergerak dan mesin cetak dalam bentuk sebegitu rupa sehingga pelbagai macam bahan tulisan dapat dicetak dengan cepat dan tepat.


9. CHRISTOPHER COLUMBUS (1451-1506)

Colombus, dalam usaha mencari jalan dari Eropah ke Timur, tanpa disengajakan menemui benua Amerika yang membuatnya lebih berpengaruh dalam sejarah dunia, di luar dugaannya sendiri. Penemuannya sekaligus merupakan mahkota eksplorasi dan kolonisasi Dunia Baru dan sekaligus pula merupakan tonggak penting dalam sejarah. Colombus bagaikan membuka pintu bagi bangsa Eropah dua benua untuk pemukiman baru, menyebar penduduk dan menyediakan sumber kekayaan mineral dan isi bumi yang pada hakikatnya mengubah wajah Eropah. Sejajar dengan itu, penemuannya juga mengakibatkan hancurnya kebudayaan bangsa Indian. Dalam jangka panjang, penemuan itu melahirkan satu bangsa baru di benua sebelah Barat, yang dengan amat cepatnya membezakan diri dengan bangsa Indian selaku penduduk asli. Hasilnya, Colombus membawa perubahan besar bagi bangsa-bangsa di Dunia Lama.


10. ALBERT EINSTEIN (1879-1955)

Albert Einstein, tak salah lagi, seorang ilmuwan terhebat abad ke-20. Cendekiawan tiada tandingannya sepanjang zaman. Termasuk kerana teori "relativiti"-nya. Sebenarnya teori ini merupakan dua teori yang berkaitan satu sama lain: teori khusus "relativiti" yang dirumuskannya tahun 1905 dan teori umum "relativiti" yang dirumuskannya tahun 1915, lebih terkenal dengan hukum daya berat Einstein. Kedua teori ini teramat rumit.kerana itu ,bukan tempatnya di sini menjelaskan bagaimana terhasilnya, namun huraian ala kadarnya tentang soal relativiti khusus ada perbahasan sedikit "semuanya adalah relatif." Teori Einstein bukanlah sekadar ungkapan semata-mata. Yang dimaksudkannya adalah suatu pendapat matematik yang pasti tentang kaedah-kaedah ilmiah yang sebetulnya relatif@berkaitan.


11. KARL MARX (1818 - 1883)

Karl Marx, pelopor utama gagasan "sosialisme" dilahirkan tahun 1818 di kota Trier, Jerman, Ayahnya seorang hakim dan pada umur tujuh belas tahun Karl memasuki Universiti Bonn,juga belajar ilmu kehakiman.Kemudian dia pindah ke Universiti Berlin dan mendapat gelaran Doktor dalam ilmu falsafah dari Universiti Jena.Marx menceburkan diri ke dunia jurnalistik dan menjadi redaktor Rheinische Zeitung di Cologne buat seketika. Tetapi, pandangan politiknya yang radikal menyeretnya ke dalam kesulitan dan memaksanya berpindah ke Paris. Di situlah permulaannya dan bertemu dengan Friederich Engels. Tali persahabatan dan persamaan pandangan politik mengikat kedua-duanya.


12. LOUIS PASTEUR (1822-1895)

Beliau merupakan ahli kimia dan biologi Perancis, Louis Pasteur, umumnya dianggap orang yang biasa dalam sejarah ubat-ubatan. Pasteur memang menyumbangkan banyak idea bahawa kepentingan ilmu pengetahuan. Tetapi yang paling menonjol pada dirinya ialah pendapatnya tentang teori baksil penyakit dan pengembangan teknik pencegahan lewat penyuntikan.

Tidak ada komentar: